Volgens zwangerschapsconsulente Diethild de Vries uit Almelo is cola slecht voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden. In cola zit fosforzuur en dat blokkeert volgens haar de opname van calcium dat nodig is voor het bot-, zenuw-, bloed-, en spierstelsel van het ongeboren kind. Dat stond vrijdag te lezen in Trouw.
De Vries zegt dat cola daarnaast ook slecht is voor de hormoonhuishouding van de vrouw. Ze sluit niet uit dat regelmatige colaconsumptie de oorzaak kan zijn van onverklaarbare onvruchtbaarheid bij vrouwen.
De Vries heeft kort geleden het boek 'Zwanger worden doe je samen' gepresenteerd met daarin tips om op een natuurlijke manier zwanger te worden. Ze gelooft dat gezond leven en stress vermijden belangrijke voorwaarden zijn.
De consulente voelt zich erg gesterkt door het advies dat de Gezondheidsraad vorige week heeft gepresenteerd om mensen die zwanger willen worden beter voor te lichten over een gezonde leefwijze. Deze leefwijze zou een goed effect hebben op de ontwikkelingskansen van het (ongeboren) kind.
De Vries zegt mensen op haar spreekuur te hebben gehad die zonder resultaat via kunstmatige bevruchtingsmethodieken geprobeerd hebben zwanger te worden. Pas nadat ze een andere leefstijl hadden aangenomen, lukte het volgens haar.
De Vries ontraadt toekomstige ouders ook intensief te sporten, net als het gebruik van pijnstillers.
'Chocola gezonder dan meeste fruit' De ingrediënten van chocolade zijn gezonder dan de meeste fruitsappen. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld. Cacaopoeder en pure chocolade bevatten meer antioxidanten en... Lees verder...
Prenatale stress moeder brengt slaapproblemen kind Vrouwen, die tijdens hun zwangerschap last hebben van stress, angst en/of depressieve gevoelens, krijgen vaker kinderen met slaapproblemen, zo blijkt uit onderzoek. Gedurende het onderzoek... Lees verder...
Kinderastma door stressvolle zwangerschap Vrouwen die gedurende hun zwangerschap gestrest zijn, verhogen daarmee de kans dat hun kind astma of allergieën krijgt. Dit blijkt uit onderzoek van Harvard Medical School onder bijna 400... Lees verder...
'Thee vergroot kans op zwangerschap' Elke dag twee kopjes thee drinken, kan de kans op een zwangerschap vergroten. Frisdrank heeft juist een averechts effect. Dit blijkt uit onderzoek van Boston University. De... Lees verder...
Overgewicht leidt tot zwangerschaps complicaties Uit onderzoek is gebleken dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen overgewicht en de kans op een ongunstige zwangerschapsuitkomst. Dit is gepubliceerd in de gezaghebbende Lancet. Uit... Lees verder...
Cacao heeft gunstige werking op hersenfuncties Onderzoek uit de koker van Mars, dat een product heeft gemaakt met extra flavonolen uit cacao, laat zien dat cacao tot drie uur na consumptie zorgt voor toename van toevoer van bloed naar... Lees verder...
Basis overgewicht ligt bij zwangerschap Uit een studie van het VU medisch centrum (VUmc) en het Academisch Medisch Centrum (AMC) concluderen onderzoekers dat overgewicht bij kinderen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond mede... Lees verder...
Gerelateerd aan dit artikel
Vis tijdens zwangerschap Een onderzoek liet zien dat wanneer vrouwen gedurende het eerste halve jaar van de zwangerschap geen vis hadden gegeten, zij een zeer grote kans hadden op een vroeggeboorte. Maar wel was... Lees verder...
Vezelrijk eten goed tijdens zwangerschap Door meer vezels te eten tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap wordt het risico op zwangerschapsvergiftiging meer dan de helft minder. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek.... Lees verder...
Gebrek aan eiwitten risico bij zwangerschap Een gebrek aan eiwitten verhoogt het risico op veneuze trombose bij zwangere vrouwen en vergroot het risico op foetale sterfte. Dit blijkt uit onderzoek van Nienke Folkeringa van het... Lees verder...
Vitamine B6 en zwangerschap Een lage vitamine B6-status houdt verband met een verminderde kans op zwangerschap en een verhoogd risico van spontane abortus. Dit bleek uit een studie uitgevoerd onder 364 vrouwelijke... Lees verder...
'Thee vergroot kans op zwangerschap' Elke dag twee kopjes thee drinken, kan de kans op een zwangerschap vergroten. Frisdrank heeft juist een averechts effect. Dit blijkt uit onderzoek van Boston University. De... Lees verder...
Prenatale stress moeder brengt slaapproblemen kind Vrouwen, die tijdens hun zwangerschap last hebben van stress, angst en/of depressieve gevoelens, krijgen vaker kinderen met slaapproblemen, zo blijkt uit onderzoek. Gedurende het onderzoek... Lees verder...
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht' De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...