TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Zwangerschap > Laatste zwangerschapsnieuws > Borstvoeding zoals onze voorvaderen
maandag, 21 mei 2012
 

   
Borstvoeding zoals onze voorvaderen
vrijdag, 30 mei 2008 08:44

De vetsamenstelling van de borstvoeding van de vrouwen van het eiland Chole werd vergeleken met die van vrouwen van vier stammen in de Tanzaniaanse inlanden. Vrouwen van deze stammen hebben een voedingspatroon dat meer gelijkenissen vertoont met het Westerse voedingspatroon: meer bewerkte koolhydraten, rood vlees en maïsolie.

Chemische analyse liet zien dat de borstvoeding van vrouwen van het eiland van Chole rijk was aan laurine-, myristine-, arachidon- en docosahexaeenzuur (DHA). Daarnaast bevatte het weinig linolzuur. De borstvoeding van de vrouwen van de inlandse stammen bevatte minder vetzuren van visolie en een hogere concentratie linolzuur.

De samenstelling van de borstvoeding van de vrouwen van Chole reflecteert waarschijnlijk de samenstelling van de borstvoeding zoals de baby's van onze verre voorouders in de kuststreken van Oost-Afrika van hun moeders kregen. Deze samenstelling komt echter niet overeen met de huidige aanbevelingen.

Bron: Ortho-Institute


Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 700
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Gezonde smaken via borstvoeding
Moeders kunnen hun kinderen een voorkeur laten ontwikkelen voor groenten en fruit, door die tijdens de borstvoeding zelf ook te eten. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek onder 45 kinderen... Lees verder...
Borstvoeding verkleint kans op reumatoïde artritis
Vrouwen die meer dan een jaar borstvoeding geven, hebben 50 procent minder kans om reumatoïde artritis (RA) te krijgen dan vrouwen die geen borstvoeding geven. Dit blijkt uit Zweeds... Lees verder...
Helft vrouwen geeft borstvoeding buitenshuis
Iets minder dan de helft van de jonge moeders wil of kan geen borstvoeding in het openbaar geven. Dat blijkt uit een enquête onder 620 vrouwen die het Voedingscentrum heeft gehouden.... Lees verder...
DHA en AA vetzuren net zo goed als moedermelk
Suppletie met de vetzuren arachidonzuur (AA) en docosahexaeenzuur (DHA) ondersteunt de ontwikkeling van het gezichtsvermogen en de hersenen van pasgeborenen net zo goed als moedermelk. In... Lees verder...
Kinderdagverblijf kan wiegendood veroorzaken
Amsterdam - Jonge baby's die in een kinderdagverblijf worden opgevangen, hebben een aanmerkelijk grotere kans op wiegendood. Dat heeft emeritus hoogleraar kindergeneeskunde Guus de Jonge... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek