TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > Zwarte en groene thee goed voor de botten
maandag, 21 mei 2012
 

   
Zwarte en groene thee goed voor de botten
woensdag, 02 juli 2008 02:00

Uit onderzoek blijkt dat het drinken van zwarte en groene thee een positief effect heeft op de botstructuur van oudere vrouwen. De studie betrof 1027 vrouwen met leeftijden van 70 tot 85 jaar.

Ze werden gedurende 4 jaar gevolgd. Met behulp van vragenlijsten werd informatie verkregen over de inname van thee. Daarnaast werd de botstructuur van de heupen bepaald.Het bleek dat de vrouwen die zwarte en groene thee dronken (geen kruidenthee) een 2,8% grotere botmineralendichtheid van de heup hadden vergeleken met de vrouwen die dit niet deden.

Bij 164 vrouwen werd daarnaast de relatie van het drinken van thee met de afname van de mineralendichtheid van de botten in de tijd onderzocht. Het bleek dat de theedrinkers na 4 jaar een verlies van 1,6% van de totale botmineralendichtheid van de heup lieten zien vergeleken met 4% daling bij de vrouwen die geen thee dronken.

Bron: Ortho-Institute

Zoektermen: Groene thee  Thee  Botten  Botstructuur  

Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 474
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Q10 en groene thee beperken nierschade door antibiotica
In een rattenstudie beperkte de toediening van coënzym Q10 en groene thee, in combinatie of afzonderlijk, de nefrotoxiciteit van het antibioticum gentamycine. De ratten kregen gedurende... Lees verder...
Groene thee remt niersteenvorming
In vitro en in vivo studies met groene thee en het bestanddeel epigallocatechinegallaat (EGCG) toonden een remmend effect op steenvorming in de urine. De in vitro studie betrof celcultures... Lees verder...
Thee verlaagt kans op huidkanker
Twee koppen thee per dag is genoeg om de kans op huidkanker met tientallen procenten kleiner te maken. Thee met een vleugje lime doet het nog iets beter en is vele malen goedkoper dan al... Lees verder...
Vitamine D effectief bij tieners
Vitamine D-suppletie heeft een positief effect op zowel de spieren als de botten bij meisjes in hun tienerjaren. In de periode voor hun eerste menstruatie is het effect het grootst. Dit... Lees verder...
Suiker, cafeïne en rusteloze benen
Het rusteloze benen syndroom is een aandoening die nog door vele raadsels wordt omgeven. Voeding speelt echter zeker een rol. Zo valt op een discussieforum te lezen dat nogal wat mensen... Lees verder...
Cacao heeft gunstige werking op hersenfuncties
Onderzoek uit de koker van Mars, dat een product heeft gemaakt met extra flavonolen uit cacao, laat zien dat cacao tot drie uur na consumptie zorgt voor toename van toevoer van bloed naar... Lees verder...
Extra calcium voorkomt geen gebroken botten
Het toedienen van extra calcium aan gezonde kinderen om hun botten te versterken, heeft weinig effect en zal vermoedelijk botbreuken niet voorkomen. Dat blijkt uit een onderzoek van het... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek