TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > Vitamine D van invloed op endeldarmkanker
maandag, 21 mei 2012
 

   
Vitamine D van invloed op endeldarmkanker
zondag, 02 maart 2008 11:36

Een laag vitamine D-gehalte in het bloed verhoogt het risico van endeldarmkanker. Dit is de conclusie van een Japanse studie.

Aan de studie namen 38.373 personen deel die gedurende een periode van 11,5 jaar werden gevolgd. Gedurende deze periode werd bij 375 personen de diagnose endeldarmkanker gesteld.
Na statistische analyse bleek geen significant verband tussen de concentratie vitamine D in het bloed en de kans op endeldarmkanker.

Dit gold voor zowel mannen als vrouwen, waarbij de invloed van roken, alcoholgebruik, BMI, lichamelijke activiteit, vitaminesupplementgebruik en een familiaire belasting met colorectale kanker werd meegenomen. Maar bij de mannen en vrouwen met het laagste vitamine D-gehalte bleek het risico van endeldarmkanker drie tot viermaal zo groot in vergelijking met de andere personen.

Bron: Ortho-Institute


Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 536
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Minder vitaminen in groenten
De aanwezigheid van vitaminen en mineralen in groeten als andijvie, bloemkool en wortelen is de afgelopen twintig jaar flink teruggelopen, meldt De Telegraaf.   Oorzaak daarvan zijn de... Lees verder...
Vitamine D tijdens de wintermaanden
Onderzoek onder 95 zelfstandig wonende Ierse vrouwen in de menopauze toonde een overwegend lage vitamine D-spiegel gedurende de wintermaanden. De serumconcentratie 250 hydroxyvitamine D... Lees verder...
Vitamine D effectief bij tieners
Vitamine D-suppletie heeft een positief effect op zowel de spieren als de botten bij meisjes in hun tienerjaren. In de periode voor hun eerste menstruatie is het effect het grootst. Dit... Lees verder...
Vitamine D in jeugd beschermt tegen borstkanker
Meer vitamine D, in het bijzonder tijdens de jeugdjaren, verlaagt het risico van borstkanker op latere leeftijd. Aan het onderzoek namen 972 vrouwen deel die recent de diagnose invasieve... Lees verder...
Botontkalking door alcoholisme
Alcoholisme geldt als een belangrijke factor voor het ontstaan van broze botten. Oorzaak is het giftige effect van alcohol op botvormende cellen. Jongere mannen die te veel drinken lopen... Lees verder...
Gebrek aan vitamines versnelt verouderingsproces
Een chronisch gebrek aan vitamines en andere ‘microvoedingswaren’ kan verantwoordelijk zijn voor een versneld verouderingsproces en een aantal ernstige ziektes waarmee de hedendaagse... Lees verder...
Met pinda’s minder kans op darmkanker
Het eten van pinda’s beschermt vrouwen significant tegen colorectale kanker. De studie liet geen significant verband zien voor mannen. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 12.026 mannen en... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek