Suppletie met vitamine C vermindert significant het aantal verkoudheden. Het heeft echter geen effect op de duur of de ernst. Dit concluderen Japanse onderzoekers na een vijf jaar durend onderzoek.
Van de 244 deelnemers kreeg de helft 50 mg vitamine C per dag, de andere helft kreeg 500 mg vitamine C. Omgerekend naar 1000 personenmaanden was het aantal verkoudheden met de lage dosering 21,3 en met de hoge dosering 17,1. Het risico om tijdens de onderzoeksperiode drie of meer verkoudheden te krijgen was met de hoge dosering 66% lager.
Sinaasappelsap of vitamine C-supplement? Het gebruik van fruit, rijk aan vitamine C, verbetert de antioxidantdefensie van het lichaam. Minder duidelijk is, in hoeverre vitamine C alleen voor dit effect verantwoordelijk is. Aan de... Lees verder...
Onderzoek bijwerking vaccin Mexicaanse griep Europese wetenschappers, inclusief Nederlanders, beginnen een studie naar eventuele bijwerkingen van het vaccin tegen de Mexicaanse griep. Een woordvoerder van het College ter Beoordeling... Lees verder...
Intraveneus vitamine C werkzaam bij kanker In een nieuw onderzoek werden de gegevens van drie patiënten met kanker in een vergevorderd stadium onderzocht aan de hand van de specifieke regels van de National Cancer Institute Best... Lees verder...
Niezen in zakdoek is motto griepcampagne Om verspreiding van het griepvirus te voorkomen, gaat vandaag een speciale campagne van start: 'Hoesten of niezen? Zakdoek kiezen!' De campagne is een initiatief van het RIVM en heeft als... Lees verder...
Griepvirus wordt resistent tegen virusremmer Het griepvirus wordt in toenemende mate resistent tegen de virusremmer Tamiflu. Voor gezonde mensen kan dit geen kwaad. Maar voor patiënten met een verzwakte afweer of een verhoogde kans... Lees verder...
Gerelateerd aan dit artikel
Vitamine C verlaagt risico grijze staar Een hogere inname van vitamine C met de voeding verlaagt het risico van het optreden van grijze staar. Dit bleek uit een Japanse studie waarbij 16.415 mannen en 18.771 vrouwen van... Lees verder...
Vitamine C bij slaapapneu Duitse onderzoekers dienden per injectie vitamine C toe aan patiënten met slaapapneu. Ze zagen een duidelijke verbeterde bloedvatverwijding. In geval van slaapapneu stopt de patiënt... Lees verder...
Stevige knieën met fruit en vitamine C De inname van fruit en vitamine C heeft een gunstig effect op de structuur van de knieën. Dit bleek uit een studie onder 293 gezonde volwassenen met een gemiddelde leeftijd van 58 jaar.... Lees verder...
Antioxidanten beschermen tegen periodontitis Uit een Britse studie bleek dat naarmate de concentratie antioxidanten in het serum lager was, de kans op periodontitis toenam. Dit verband gold ook voor mensen die nooit hadden gerookt.... Lees verder...
Vitamine C en vitamine E tegen osteoporose Een Australisch onderzoek wijst in de richting dat suppletie van de antioxidanten vitamine C of vitamine E op den duur het geleidelijke verlies van botweefsel vertraagt. Van 533... Lees verder...
Sinaasappelsap of vitamine C-supplement? Het gebruik van fruit, rijk aan vitamine C, verbetert de antioxidantdefensie van het lichaam. Minder duidelijk is, in hoeverre vitamine C alleen voor dit effect verantwoordelijk is. Aan de... Lees verder...
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht' De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...