TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > Soja helpt tegen diabetes
maandag, 21 mei 2012
 

   
Soja helpt tegen diabetes
donderdag, 01 mei 2008 02:00

Vrouwen die dagelijks één portie sojamelk nemen, hebben bijna 40% minder kans op diabetes.Dit blijkt uit een grootschalig Chinees onderzoek, gepubliceerd in American Journal of Clinical Nutrition.

In het onderzoek werden circa 64.000 vrouwen tussen 40 en 70 jaar gedurende 4,5 jaar gevolgd. In die periode kregen 1.608 deelnemers diabetes type 2. Bij vergelijking van de voedingsgewoonten tussen deelnemers die wel en geen diabetes kregen, deden de onderzoekers interessante ontdekkingen. Hoe meer sojabonen en peulvruchten de vrouwen consumeerden, hoe kleiner de kans op diabetes. Ook ging de consumptie van 1 portie (200 ml) sojamelk gepaard met een 39% lager risico op diabetes.

De onderzoekers zijn in de overtuiging dat isoflavonen, natuurlijke plantenbestanddelen in soja, aan de basis liggen van het gunstige effect bij diabetes. Uit andere studies zijn er immers aanwijzingen dat isoflavonen een positief effect hebben op de werking van insuline in het lichaam.

Bron: Gezondheid.be

Zoektermen: Soja  Diabetes  Sojamelk  Insuline  Peulvruchten  

Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 621
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Sesamolie voor suikerpatiënten hoge bloeddruk
Het gebruik van sesamolie in de keuken verlaagt de hoge bloeddruk en het bloedsuikergehalte bij suikerpatiënten. Aan het onderzoek deden 40 diabetespatiënten met een verhoogde bloeddruk... Lees verder...
Steeds meer kinderen met ouderdomsdiabetes
Het aantal kinderen of jongeren dat lijdt aan ouderdomsdiabetes (diabetes type 2) kan mogelijk verdubbelen in de komende jaren, aldus kinderarts Henk-Jan Aanstoot. Op dit moment heeft 3%... Lees verder...
Volkorenbrood verkleint risico op diabetes
Het eten van genoeg vezels uit volkorenproducten verkleint mogelijk de kans op diabetes type 2. Dat blijkt uit een Duits onderzoek onder 25.000 mensen, aldus het Diabetesfonds. In het... Lees verder...
Voeding en beweging even effectief
Een gezondere leefstijl is minstens even effectief als geneesmiddelen bij het verminderen van het risico diabetes mellitus type-2 te krijgen. Dit blijkt uit een analyse van een reeks... Lees verder...
Ook vruchtensappen verhogen risico diabetes
Niet alleen suikerhoudende frisdranken, maar ook vruchtensappen verhogen het risico van suikerziekte. Dat was de uitkomst van een studie onder 43.960 Afro-Amerikaanse vrouwen. Zij werden... Lees verder...
Sojaconsument heeft lager BMI
Vrouwen die twee of meer sojaproducten per week gebruiken, hebben een lagere BMI dan vrouwen die minder of geen soja gebruiken, zo blijkt uit onderzoek bij ruim 1500 vrouwen in Hawai (Eur J... Lees verder...
Carotenoïden verlagen risico diabetes
Een grote hoeveelheid carotenoïden in het bloed verlaagt de kans op suikerziekte bij niet-rokers maar niet bij rokers. Deze conclusie trekken Amerikaanse onderzoekers uit de Coronary... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek