TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > Ook één biertje vergroot het risico op kanker
maandag, 21 mei 2012
 

   
Ook één biertje vergroot het risico op kanker
(2 Stemmen)
maandag, 11 april 2011 09:26

Eén biertje per dag is niet zo onschadelijk als vaak gedacht. Bijna een op de tien kankergevallen bij mannen en een op de 33 bij vrouwen wordt veroorzaakt door alcoholgebruik.

Voor alcoholgerelateerde kankersoorten geldt zelfs dat een op de drie en een op de twintig wordt veroorzaakt door overmatig alcoholgebruik. Dit blijkt uit onderzoek in ondere andere Frankrijk, Italië, Spanje, Groot Brittannië, Duitsland en Nederland.

Het onderzoek laat zien dat ook bij kleine hoeveelheden alcohol de kans op kanker al toeneemt. Mannen die meer dan twee glazen per dag drinken hebben al een aanzienlijk grotere kans op alcoholgerelateerde kankers. Voor vrouwen ligt de grens bij een glas wijn, bier of sterke drank.

Chemische stof
Als de alcohol wordt afgebroken door ons lichaam ontstaat er een chemische stof die ons DNA kan beschadigen. Deze beschadiging vergroot de kans op het ontwikkelen van kanker.

Voor een aantal kankers is een verband al wetenschappelijk aangetoond. Alcoholconsumptie kan leiden tot kanker aan de lever, borst, dikke darm, slokdarm en maag.

Matigen of stoppen
Hoofdonderzoeker Madlen Schutze van het Duitse instituut voor voeding (DIFE) geeft aan dat veel kankers voorkomen kunnen worden als de alcoholconsumptie wordt verminderd. "Helemaal stoppen met drinken heeft een nog positiever effect".

Hoe meer mensen drinken, des te groter het risico. Daarbij komt dat grote hoeveelheden alcohol een nog destructiever effect hebben.

Bron: Gezondheidsnet

Zoektermen: Bier  Kanker  Pils  Alcohol  

Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 724
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Meer zwaar drinkende vrouwen
Britse vrouwen zijn steeds vaker dronken. Dat blijkt uit onderzoek door de universiteit van Cardiff. Zij testten twaalfhonderd mannen en vrouwen op alcoholgebruik, tijdens bezoek aan... Lees verder...
Verband vetzuren en prostaatkanker
Jamaica kent de hoogste incidentie van prostaatkanker in de wereld. Daarnaast is het bekend dat de Jamaicaanse voeding rijk is aan het omega 6-vetzuur linolzuur.   Uit onderzoek met 148... Lees verder...
Energiedrankjes met alcohol: slechte mix
Alcoholhoudende energiedrankjes moeten uit de schappen van de supermarkt, vindt Stichting Alcoholpreventie (STAP). Deze nieuwste mixdrankjes maskeren tekenen van dronkenschap, waardoor... Lees verder...
Soja en borstkanker
Het gebruik van soja laat een kleine vermindering van het risico van borstkanker zien. Het verschil is echter te klein om een echt duidelijke aanbeveling te doen. Dit concluderen... Lees verder...
Minder drinken dankzij pil
Het Deense farmaceutisch bedrijf H. Lundbeck heeft een pil ontwikkeld die alcoholisten helpt bij het beteugelen van hun drankinname. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Het gaat om een pil met... Lees verder...
Groente en fruit goed tegen dikkedarmkanker
Mensen die veel groente en fruit eten, blijken 20 tot 25 procent minder kans te hebben op het ontwikkelen van dikkedarmkanker dan mensen die dit weinig doen. Dit geldt echter alleen voor... Lees verder...
Synbiotica verlagen risico colorectaal kanker
Suppletie met synbiotica, een combinatie van pre- en probiotica, verlaagt het risico van colorectaal kanker. Dit was de conclusie uit een Zweeds onderzoek met 37 patiënten met colorectaal... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek