De dagelijkse consumptie van olijfolie van de eerste persing (‘extra vierge’) die rijk is aan fenolische antioxidanten blijkt DNA-schade als gevolg van vrije radicalen te helpen voorkomen.
Een studie met tien gezonde vrouwen in de menopauze gaf dit als uitkomst. De vrouwen kregen twee typen olijfolie 'extra vierge': één met een hoog gehalte aan fenolische antioxidanten, HEVOO]50 gram per dag, bevat 592 mg/kg fenolen) of één met een laag gehalte aan fenolische stoffen, LEVOO (50 gram; 147 mg/kg). De olie werd in de maaltijden verwerkt en gedurende een periode van acht weken gebruikt. Oxidatieve schade aan DNA en de uitscheiding van olijfolie-fenolen in de urine werden gemeten.
De gemiddelde oxidatieve schade aan DNA was in de HEVOO-groep significant 30% lager dan in de LEVOO-groep. Daarnaast was de uitscheiding van olijfolie-fenolen, bijvoorbeeld van hydroxytyrosol en het stofwisselingsproduct homovanillylalcohol, in de HEVOO-groep significant verhoogd ten opzichte van de LEVOO-groep. Uit dit onderzoek blijkt dat de consumptie van olijfolie 'extra vierge' met een hoog gehalte aan fenolische antioxidanten, in het bijzonder aan hydroxytyrosol, oxidatieve schade aan DNA kan helpen beperken.
Seleniumsuppletie verbetert viscositeit bloed Suppletie met selenium vervult mogelijk een rol in de preventie van hart- en vaatziekten. Hart- en vaatziekten gaan gepaard met afwijkingen in lipoproteïnen en bovendien in het... Lees verder...
Minder diabetes met koffie In een elf jaar durende studie waarin 28.812 vrouwen van boven de vijftig betrokken waren, bleek het drinken van koffie omgekeerd evenredig gerelateerd te zijn aan het risico op... Lees verder...
Olijfolie bij angina pectoris Consumptie van extra vierge olijfolie heeft mogelijk positieve effecten bij patiënten met stabiele angina pectoris. Dat blijkt uit een studie bij 28 patiënten. Deze werden willekeurig in... Lees verder...
Walnoten zijn gezondste noten Walnoten blijken niet alleen goed tegen stress en hoge bloeddruk, maar ook verlagen ze de kans op hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit nieuw Amerikaans onderzoek. In walnoten zitten... Lees verder...
Antioxidanten maken mannen vruchtbaarder Antioxidanten kunnen de vruchtbaarheid van een man verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van de University of Auckland. Voor het onderzoek bestudeerden de onderzoekers de gegevens van... Lees verder...
Antioxidanten beschermen tegen straling Om de beschermende effecten van antioxidanten tegen straling te testen werden gekweekte humane epitheelcellen blootgesteld aan verschillende vormen van hoog-energetische straling.... Lees verder...
Wokken? Kies de juiste olie Aan broccoli worden beschermende effecten toegeschreven vanwege zijn hoge gehalten aan glucosinolaten, flavonoïden, vitaminen en mineralen. Een nieuwe studie onderzocht het effect van... Lees verder...
Antioxidanten beschermen tegen straling Om de beschermende effecten van antioxidanten tegen straling te testen werden gekweekte humane epitheelcellen blootgesteld aan verschillende vormen van hoog-energetische straling.... Lees verder...
Seleniumsuppletie verbetert viscositeit bloed Suppletie met selenium vervult mogelijk een rol in de preventie van hart- en vaatziekten. Hart- en vaatziekten gaan gepaard met afwijkingen in lipoproteïnen en bovendien in het... Lees verder...
Olijfolie bij angina pectoris Consumptie van extra vierge olijfolie heeft mogelijk positieve effecten bij patiënten met stabiele angina pectoris. Dat blijkt uit een studie bij 28 patiënten. Deze werden willekeurig in... Lees verder...
Waterkers preventief tegen kanker? Dagelijkse consumptie van waterkers biedt mogelijk bescherming tegen kanker. Aan het enkelblind, gerandomiseerd en cross-over uitgevoerd onderzoek deden 60 gezonde mannen en vrouwen met een... Lees verder...
Antioxidanten kunnen DNA-schade verminderen Aan de Universiteit van Kopenhagen voerden dr. Peter Moller en collega's een overzichtsstudie uit naar de rol van de inname van antioxidanten op DNA-schade. Van de 139 in behandeling... Lees verder...
Minder diabetes met koffie In een elf jaar durende studie waarin 28.812 vrouwen van boven de vijftig betrokken waren, bleek het drinken van koffie omgekeerd evenredig gerelateerd te zijn aan het risico op... Lees verder...
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht' De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...