TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > Mediterrane voeding verlaagt risico hartziekten
maandag, 21 mei 2012
 

   
Mediterrane voeding verlaagt risico hartziekten
maandag, 11 december 2006 13:30

In Zweden werd het effect van het gangbare Zweedse menu tegenover een mediterrane voeding in studie genomen. Aan twaalf mannen en vrouwen werd gevraagd de gangbare Zweedse voeding te consumeren of een mediterraan dieet gedurende vier weken om vervolgens nog eens vier weken over te schakelen op het andere dieet.

Een mediterrane voeding is rijk aan de omega 3-vetzuren, waardoor er een voor de gezondheid gunstiger verhouding ontstaat tussen omega-6 en omega-3 vetzuren.

De deelnemers die op de mediterrane voeding waren hadden een afname van witte bloedcellen van ongeveer 10% en een 15% afname in bloedplaatjes. Deze veranderingen in het bloedbeeld zijn kenmerkend voor een lager risico op kransvataandoeningen. Zij hadden tevens een 13% lagere concentratie vasculaire endotheelgroeifactor, een andere risicofactor voor hartziekten.

Bron: Ortho-Institute


Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 496
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Voeding en het risico van rectaalkanker
Onderzoek geeft aan dat het risico van rectaalkanker wordt beïnvloed door verschillende voedingsfactoren. Deze voedingsfactoren blijken daarnaast voor mannen en vrouwen verschillend te... Lees verder...
Positief effect olijfolie op bloeddruk
Matige consumptie van olijfolie kan de systolische bloeddruk van gezonde mannen verlagen. Dit concluderen Spaanse onderzoekers na een studie onder 160 gezonde mannen uit de niet-mediterrane... Lees verder...
Broccoli verlaagt kans fatale hartziekten
Broccoli verlaagt de kans op het overlijden door coronaire hartziekten. Amerikaanse onderzoekers analyseerden gegevens over de inname van flavonolen en flavonen in relatie tot het optreden... Lees verder...
Voorkomt soja borstkanker?
Vrouwen die elke dag een portie soja gebruiken, hebben 18 % minder kans op het ontwikkelen van borstkanker. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 35.000 Chinese vrouwen. Deze studie maakt... Lees verder...
Kies rode grapefruit voor het hart
Elke dag een rode grapefruit eten, is mogelijk gezond voor hartpatiënten. Een groep van 57 patiënten die kort tevoren een bypassoperatie hadden ondergaan en te hoge bloedvetwaarden... Lees verder...
Olijfolie beschermt tegen hartziekten
Gebruik van olijfolie als enige vetbron bij het koken beschermt tegen coronaire hartziekten. Dit bleek uit een in Griekenland uitgevoerd onderzoek. Aan het onderzoek deden 848 patiënten... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek