TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > Magnesiumsuppletie bij astma gunstig
maandag, 21 mei 2012
 

   
Magnesiumsuppletie bij astma gunstig
woensdag, 06 december 2006 10:09

Kinderen en volwassenen met astma kunnen baat hebben bij orale inname van een magnesiumsupplement.

In een gerandomiseerd, parallel opgezet placebogecontroleerd, dubbelblind onderzoek met 37 astmatische kinderen en volwassenen die de corticosteroïd fluticason gebruikten, werd suppletie met magnsesium getest.

De deelnemers werden ingedeeld bij een groep die 300 mg magnesium per dag kregen en tweemaal daags 250 mg fluticason inhaleerden of bij een groep die placebo plus fluticason gebruikten. Wanneer nodig namen ze extra salbutamol. Via een metacholine-belastingstest werd de bronchiale reactiviteit gemeten.

Aan het eind van de interventiestudie bleek de reactiviteit in de magnesiumgroep significant verminderd. Bovendien verminderde de respons in een huidpriktest op antigenen in deze groep. Patiënten in de magnesiumgroep rapporteerden verminderde ernst van astma en een lager gebruik van het salbutamol vergeleken met patiënten in de placebogroep.

Bron: Ortho-Institute


Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 459
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Minder astma bij kinderen die vis eten
Een dieet rijk aan vis en levertraan zou mogelijk de kans op astma en allergische aandoeningen verminderen, zo blijkt uit een groot Scandinavisch onderzoek (Clinical and Experimental... Lees verder...
Zuinig aan met zout bij astma
De afgelopen decennia is het aantal mensen met astma schrikbarend toegenomen. Onderzoekers raken er steeds meer van overtuigd dat omgevingsfactoren hier een belangrijke rol in hebben. Een... Lees verder...
Boerenmelk beschermt tegen astma en allergieën
Consumptie van melk, direct van de boer, heeft mogelijk een beschermend effect tegen de ontwikkeling van astma en allergieën. Het Zwitserse onderzoek werd uitgevoerd met 14.893 kinderen... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek