TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > Huid blijft jonger met vitamine C
maandag, 21 mei 2012
 

   
Huid blijft jonger met vitamine C
maandag, 29 september 2008 08:46

Veroudering van de huid wordt vertraagd door een hogere inname van vitamine C en linolzuur met de voeding. Ook een lagere inname van vet en koolhydraten houdt verband met een betere kwaliteit van de huid op oudere leeftijd.

De relatie tussen de inname van voedingsstoffen met de normale dagelijkse voeding en de aan leeftijd gerelateerde toestand van de huid werd onderzocht met gebruikmaking van gegevens van de eerste National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES I). Dit is een registratie van voedselconsumptie van de Amerikaanse bevolking.Er werden 4025 vrouwen met leeftijden tussen 40 en 74 jaar in de studie opgenomen. Er vond tevens een dermatologische beoordeling van de huid plaats waarbij gelet werd op de huidverouderingsaspecten: rimpeligheid, droogte en huidatrofie.

Vooral een lage inname van vitamine C bleek verband te houden met een gerimpelde en droge huid. Een hogere inname van linolzuur verlaagde het risico van het optreden van een droge huid als gevolg van leeftijd en huidatrofie. Een hogere inname van vetten en koolhydraten vergrootten de kans op een gerimpelde huid en huidatrofie. De in het onderzoek gevonden relaties tussen voedingsstoffen en huidveroudering waren onafhankelijk van factoren als leeftijd, ras, energieinname, opleiding, de mate van blootstelling aan de zon, inkomen, menopauzale status, BMI, gebruik van supplementen en het bewegingspatroon.

Bron: Ortho-Institute

Zoektermen: Vitamine C  Huid  Jonger  Linolzuur  

Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 670
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Intraveneus vitamine C werkzaam bij kanker
In een nieuw onderzoek werden de gegevens van drie patiënten met kanker in een vergevorderd stadium onderzocht aan de hand van de specifieke regels van de National Cancer Institute Best... Lees verder...
Vitamine C verlaagt risico grijze staar
Een hogere inname van vitamine C met de voeding verlaagt het risico van het optreden van grijze staar. Dit bleek uit een Japanse studie waarbij 16.415 mannen en 18.771 vrouwen van... Lees verder...
Vitamine C tegen verkoudheid
Suppletie met vitamine C vermindert significant het aantal verkoudheden. Het heeft echter geen effect op de duur of de ernst. Dit concluderen Japanse onderzoekers na een vijf jaar durend... Lees verder...
Stevige knieën met fruit en vitamine C
De inname van fruit en vitamine C heeft een gunstig effect op de structuur van de knieën. Dit bleek uit een studie onder 293 gezonde volwassenen met een gemiddelde leeftijd van 58 jaar.... Lees verder...
Vitamine D en kankerrisico
Lage vitamine D-spiegels lijken gerelateerd te zijn aan een groter risico van kanker en overlijden ten gevolge van kanker bij mannen. Dit concluderen onderzoekers van Harvard na een groot... Lees verder...
Vitamine C injectie tegen tumoren
Een injectie met een hoge dosis vitamine C kan misschien helpen in de strijd tegen kanker. Amerikaanse wetenschappers vermoeden dat het een zuur vormt die kankercellen aanvalt. Tumoren in... Lees verder...
Thee verlaagt kans op huidkanker
Twee koppen thee per dag is genoeg om de kans op huidkanker met tientallen procenten kleiner te maken. Thee met een vleugje lime doet het nog iets beter en is vele malen goedkoper dan al... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek