TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > Ginkgo beschermt tegen beginnende dementie
maandag, 21 mei 2012
 

   
Ginkgo beschermt tegen beginnende dementie
donderdag, 13 maart 2008 10:11

Bij 85-plussers supplementen met extracten van Ginkgo biloba slikken, vermindert de kans op de eerste fases van dementie. Dat komt naar voren uit een ruim 3 jaar durend onderzoek van de Oregon State University onder 120 senioren.

De helft van de onderzochte groep slikte driemaal daags een placebo, de andere helft een ginkgo-extract. Zo kreeg die tweede groep elke dag 240 mg Ginkoextract binnen, dat voor zes procent uit terpeenlactonen bestond en voor een kwart uit flavonglycosides.
Bij start van het experiment waren alle proefpersonen mentaal honderd procent in orde. De score op de Clinical Dementia Rating bleek nul.
Statistisch bleek dat bij de groep ouderen die trouw hun supplement slikten, de kans op het afnemen van de mentale vermogens met een factor drie daalde.

Uit de literatuur blijkt dat Ginkgogebruikers net zoals mensen die Aspirine slikken vaak dunner bloed hebben. Daardoor hebben zij verhoogde kans op bloedingen. In het onderzoek kwamen geen complicaties voor als gevolg van het eventuele dunner worden van het bloed. Echter, in de Ginkogroep kwamen bij zes personen beroertes voor, die overigens zeer licht waren en niet levensbedreigend bleken. Toch willen de onderzoekers in toekomstige studies beter naar die eventuele bijwerkingen kijken.
Men vindt de resultaten van het onderzoek even goed interessant vanwege het feit dat Ginko Biloba al veel gebruikt wordt en een relatief goedkoop kruid is.

Bron:Neurology

Zoektermen: Gimkgo Biloba  Dementie  Kruiden  Placebo  Aspirine  Beroerte  

Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 476
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
Laatst aangepast op maandag, 23 februari 2009 14:17
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Minder kans op COPD met vitamine E
Vitamine E vermindert het risico van COPD. Dit blijkt uit een studie uitgevoerd door de Cornell University in de Verenigde Staten. Voor de studie werden gegevens gebruikt van de Women's... Lees verder...
Calcium tegen goedaardige darmtumoren
Calciumsuppletie beschermt de darm tegen de terugkeer van goedaardige gezwellen tot vijf jaar na actieve toediening. Dit werkt zelfs als de patiënten in de vijf jaar na het onderzoek geen... Lees verder...
Probiotica voor patiënten op intensive care
Behandeling met probiotica verhoogt mogelijk de activiteit van het afweersysteem bij ernstig zieke patiënten.   Tot deze conclusie kwamen Canadese onderzoekers na een studie bij 28... Lees verder...
Ginkgo-extract effectief na beroerte
Hersenschade door een beroerte kan deels worden voorkomen en verminderd met ginkgo-extract. Dat zeggen onderzoekers van de John Hopkins University (VS).Ginkgo is een vooral in Japan voor... Lees verder...
Preventie van darmkanker met omega 3-vetzuren
Alleen wanneer gecorrigeerd werd voor aspirinegebruik bleek er een verband te bestaan tussen hogere bloedspiegels van omega 3-vetzuren en een verlaagde kans op het krijgen van kanker aan... Lees verder...
Minder stress met thee
Van oudsher wordt aan het drinken van thee een stressverlagende werking toegeschreven. Wetenschappelijk onderzoek hiernaar was evenwel schaars. Engelse onderzoekers vergeleken in een... Lees verder...
Dagelijks bakkie troost beschermt hersenen
Koffie zou beschermen tegen de negatieve effecten van cholesterol. Hierdoor wordt de kans op dementie, en met name de ziekte van Alzheimer, verlaagd. Cafeïne blijkt het beschermende... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek