TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > Gen ontdekt dat alchoholconsumptie bepaalt
maandag, 21 mei 2012
 

   
Gen ontdekt dat alchoholconsumptie bepaalt
(1 Stem)
woensdag, 06 april 2011 09:30

Wetenschappers hebben een gen ontdekt dat invloed heeft op de hoeveelheid alcohol die men drinkt. Aan het onderzoek werkten onderzoekers mee van het Nederlands Tweelingen Register (NTR) van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en de Nederlandse Studie naar Depressie en Angst (NESDA) van VU Medisch Centrum (VUmc).

Voor het onderzoek werd het DNA van meer dan 47.000 mensen onderzocht. Zo ontdekten de wetenschappers het gen, genaamd AUTS2. De wetenschappers vonden twee versies van het gen.

Minder alcohol

De ene versie komt drie keer vaker voor dan de andere. Mensen met de minder voorkomende versie drinken gemiddeld 5 procent minder alcohol dan mensen met de meer voorkomende versie.

Dat alcoholconsumptie deels genetisch bepaald is, wisten we al. Tot nu toe was echter alleen een gen gevonden dat van invloed is op het afbreken van alcohol in de lever.

Het gen dat nu gevonden is, werd in eerder onderzoek al in verband gebracht met autisme en ADHD. Het gen lijkt een rol te spelen in het aansturen van de prikkels die mensen ervaren als ze alcohol drinken.

De onderzoekers hopen dat hun ontdekking zal leiden tot verder onderzoek en kan bijdragen aan de verdere ontwikkeling van therapieën en medicijnen voor behandeling van alcoholmisbruik en -verslaving.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Bron: Vrije Universiteit Amsterdam

Zoektermen: Gen  Alcohol  Alcoholconsumptie  ADHD  

Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 634
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Energiedrankjes met alcohol: slechte mix
Alcoholhoudende energiedrankjes moeten uit de schappen van de supermarkt, vindt Stichting Alcoholpreventie (STAP). Deze nieuwste mixdrankjes maskeren tekenen van dronkenschap, waardoor... Lees verder...
Supplementen voor alle Amerikaanse kinderen
In de Verenigde Staten is door de invloedrijke National Foundation of Women Legislators (NFWL) een resolutie aangenomen om de gezondheid en het leervermogen van risicokinderen te bevorderen... Lees verder...
Kinderobesitas door verwaarlozing door ouders
Volgens verschillende Britse huisartsen is kinderobesitas een verschijnsel dat optreedt bij verwaarlozing. Dat staat te lezen in een motie waarover later deze maand op de jaarlijkse... Lees verder...
Met kunstmatige zoetstof sneller dronken
Kunstmatige zoetstoffen in alcohol zorgen voor een snellere opname van de alcohol in het bloed. Dat zei dr. Chris Rayner tijdens een congres in Los Angeles. Het Australische onderzoek was... Lees verder...
Minder drinken dankzij pil
Het Deense farmaceutisch bedrijf H. Lundbeck heeft een pil ontwikkeld die alcoholisten helpt bij het beteugelen van hun drankinname. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Het gaat om een pil met... Lees verder...
Matige alcoholconsumptie is goed voor de gezondheid
De overheid benadrukt stelselmatig dat drank veel kapot maakt, maar gaat daarbij volledig voorbij aan de positieve gevolgen van matige inname. De afgelopen decennia is er een... Lees verder...
Alcohol verkleint kans op suikerziekte
Matige alcoholconsumptie maakt vrouwen gevoeliger voor insuline. Bovendien stimuleert de alcohol het hormoon adiponectine in het vetweefsel, waardoor de kans op ouderdomssuikerziekte wordt... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek