TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > Drankorexia: liever alcohol dan eten
maandag, 21 mei 2012
 

   
Drankorexia: liever alcohol dan eten
woensdag, 19 maart 2008 12:03

Veel vrouwen drinken liever een groot glas wijn dan dat ze wat eten. Dit fenomeen, waarbij vrouwen hun calorie inname beperken tot alleen alcohol, wordt drankorexia genoemd.

Vrouwen zijn vaak bezig met diëten en op de calorieën letten. Als dit extreme en ziekelijke vormen aanneemt, wordt het als anorexia nervosa gezien. Maar tegenwoordig zijn er steeds meer vrouwen die om hun calorie inname te beperken een maaltijd overslaan in ruil voor een glas wijn.

Dit eetgedrag schijnt vaker voor te komen bij boulimie dan bij anorexia patiënten. Prof. Janet Treasure in Londen, gespecialiseerd in eetstoornissen, noemt dit een extreem gevaarlijke combinatie van binge drinking en een eetstoornis. Je raakt dan eerder dronken en krijgt ook sneller maag problemen. Dit terwijl je helemaal geen voedingswaarde binnenkrijgt.

Het is overigens niet zo dat deze vrouwen dan ook minder calorieën binnen krijgen. Een glas wijn zoals je die meestal in een restaurant of kroeg krijgt bevat evenveel calorieën als een gezonde lunch. Ook een glas bier zit vol calorieën.

Bron: gezondheidsnet.nl

Zoektermen: Drank  Wijn  Bier  Alcohol  Anorexia nervosa  Calorieën  Voeding  Lunch  Diner  

Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 598
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
Laatst aangepast op maandag, 23 februari 2009 14:18
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Nederlander drinkt glas alcohol per dag
Nederlanders drinken gemiddeld één glas alcohol per dag. Dit is inclusief de geheelonthouders. De gemiddelde consumptie van alcoholdrinkende Nederlanders boven de twaalf jaar is 1,3... Lees verder...
Westerse voeding niet voor darmkankerpatiënten
Patiënten die een operatieve behandeling met aanvullende chemotherapie hebben ondergaan voor dikkedarmkanker stadium-III hebben een verhoogd risico van een recidief of overlijden als hun... Lees verder...
Popeye had gelijk: spinazie maakt sterk
Wetenschappers hebben bewijs gevonden voor wat Popeye al jarenlang wist, namelijk dat spinazie sterk maakt. De wetenschappers ontdekten dat het eten van een bord spinazie er voor zorgt... Lees verder...
Cacao heeft gunstige werking op hersenfuncties
Onderzoek uit de koker van Mars, dat een product heeft gemaakt met extra flavonolen uit cacao, laat zien dat cacao tot drie uur na consumptie zorgt voor toename van toevoer van bloed naar... Lees verder...
Borstvoeding en borstkanker
Borstvoeding biedt een brede bescherming tegen borstkanker, volgens de universiteit van Zuid-Californië. Eerdere onderzoeken wezen al uit dat het krijgen van kinderen voor het 25ste... Lees verder...
Supermarkt werkt ongezond eten in de hand
Sinds 2006 zijn een aantal aanpassingen gedaan in supermarkten zodat de consument gezondere voeding kan kiezen. Toch is dit volgens de Consumentenbond nog lang niet voldoende. In het... Lees verder...
Resveratrol tegen diabetes en verlengt leven
Een experiment met muizen liet een onverwacht gunstig effect zien van resveratrol, de bekendste vertegenwoordiger van de salvestrolen. De Muizen lieten in het experiment zien dat ze met... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek