TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > 'Cola bevat kankerverwekkende stof'
maandag, 21 mei 2012
 

   
'Cola bevat kankerverwekkende stof'
(1 Stem)
maandag, 28 februari 2011 10:32

In Coca Cola en andere producenten van cola zitten ingrediënten die kankerverwekkend zijn. Dat zegt een Amerikaanse lobbygroep die zich CSPI noemt in dagblad Het Laatste Nieuws.

Het gaat om de stoffen 2-MI en 4-MI, die ontstaan bij de productie van kunstmatige karamelkleurstof in cola. Als je thuis karamelsuiker maakt in een pannetje is dat niet het geval.

Maar de producenten van cola gebruiken echter ammoniak en sulfiet bij de verhitting van suikers, waardoor de giftige stoffen ontstaan. Uit proefdieronderzoek in het kader van het National Toxicology Program van de Amerikaanse overheid zou blijken dat dit leukemie, long-, lever- of schildklierkanker kan veroorzaken. Volgens onderzoekers van de University of California zouden in vijf merken cola flinke hoeveelheden 4-MI zitten.

Bron: Consumed

Zoektermen: Cola  kankerverwekkend  Kanker  Kleurstof  

Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 318
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Flavonoïden bij borstkanker
Een onderzoek liet zien dat flavonoïden vrouwen beschermden tegen borstkanker. Het vond plaats onder vrouwen in de Long Island Breast Cancer Study Project en was de eerste keer dat een... Lees verder...
Groente en fruit goed tegen dikkedarmkanker
Mensen die veel groente en fruit eten, blijken 20 tot 25 procent minder kans te hebben op het ontwikkelen van dikkedarmkanker dan mensen die dit weinig doen. Dit geldt echter alleen voor... Lees verder...
Broccoli beschermt
Broccoli bevat veel sulfarofaan, een stof die bescherming biedt tegen maagzweren en wellicht maagkanker. Dat zeggen wetenschappers van de John Hopkins University (VS) op basis van een... Lees verder...
Ook één biertje vergroot het risico op kanker
Eén biertje per dag is niet zo onschadelijk als vaak gedacht. Bijna een op de tien kankergevallen bij mannen en een op de 33 bij vrouwen wordt veroorzaakt door alcoholgebruik. Voor... Lees verder...
Vitamine D in jeugd beschermt tegen borstkanker
Meer vitamine D, in het bijzonder tijdens de jeugdjaren, verlaagt het risico van borstkanker op latere leeftijd. Aan het onderzoek namen 972 vrouwen deel die recent de diagnose invasieve... Lees verder...
Zuivel verlaagt risico borstkanker
In een groot onderzoek met 68.567 vrouwen in de menopauze werd de invloed van calcium, vitamine D en zuivelproducten op borstkanker onderzocht. De studie is onderdeel van de Cancer... Lees verder...
EPA tegen dikkedarmkanker?
Suppletie met het omega 3-vetzuur EPA zorgt voor een toename van dit vetzuur in het darmslijmvlies wat mogelijk het ontstaan van adenomen in de dikke darm helpt voorkomen. Dieronderzoek... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek