TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > Antioxidanten en astma
maandag, 21 mei 2012
 

   
Antioxidanten en astma
zondag, 29 april 2007 02:00

In een onderzoek bleken astmapatiënten een lagere inname van fruit, vitamine C en mangaan te hebben.

Resultaten van een casus-gecontroleerde studie onder 515 volwassenen met gediagnosticeerde astma en 515 overeenkomstige gezonde controlepersonen toonden dit aan. Ook waren de bloedwaarden voor vitamine C bij astmalijders lager.

Vergeleken met de controlepersonen was de fruitconsumptie lager: 132 gram tegen 149 gram per dag. Bij een inname van meer dan 46 gram citrusfruit per dag nam het risico van gediagnosticeerde astma met 41% en symptomatische astma met 49% af vergeleken met geen consumptie van deze vruchten. De inname van vitamine C en mangaan met de voeding was omgekeerd evenredig en onafhankelijk verbonden met symptomatische astma.

Hieruit kan worden afgeleid dat symptomatische astma bij volwassenen een relatie heeft met antioxidanten uit de voeding.


Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 614
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Levertraan voor zogende moeder
Vrouwen die hun kind de borst geven kunnen het gehalte aan gunstige visvetzuren in de borstvoeding verhogen door de inname van levertraan. Er werd een onderzoek opgezet met 77 moeders die... Lees verder...
Veroorzaakt acrylamide in de voeding kanker?
Al geruime tijd bestaan er ernstige vermoedens dat de chemische stof acrylamide kanker zou kunnen veroorzaken. Dat wordt nu bevestigd door onderzoek aan de universiteit van Maastricht... Lees verder...
Vitamine D in jeugd beschermt tegen borstkanker
Meer vitamine D, in het bijzonder tijdens de jeugdjaren, verlaagt het risico van borstkanker op latere leeftijd. Aan het onderzoek namen 972 vrouwen deel die recent de diagnose invasieve... Lees verder...
Vitamine B6 beschermt tegen colorectale kanker
Een hoge inname van vitamine B6 met de voeding verlaagt het risico van colorectale kanker bij mannen. Ook beschermde deze vitamine mannen die alcohol dronken tegen deze ziekte. Dit bleek... Lees verder...
Supermarkt werkt ongezond eten in de hand
Sinds 2006 zijn een aantal aanpassingen gedaan in supermarkten zodat de consument gezondere voeding kan kiezen. Toch is dit volgens de Consumentenbond nog lang niet voldoende. In het... Lees verder...
Schijf van Vijf schiet tekort
Vandaag is vanuit het Ortho Institute een open brief aan de leden van de Eerste en Tweede Kamer uitgegaan om de volksvertegenwoordigers erop te wijzen dat het Voedingscentrum zelf heeft... Lees verder...
Vitamine D effectief bij tieners
Vitamine D-suppletie heeft een positief effect op zowel de spieren als de botten bij meisjes in hun tienerjaren. In de periode voor hun eerste menstruatie is het effect het grootst. Dit... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek