TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > Antioxidanten beschermen tegen straling
maandag, 21 mei 2012
 

   
Antioxidanten beschermen tegen straling
maandag, 11 september 2006 00:18

Om de beschermende effecten van antioxidanten tegen straling te testen werden gekweekte humane epitheelcellen blootgesteld aan verschillende vormen van hoog-energetische straling.

Testmateriaal was een kweek van MCF10-humane borstepitheelcellen die respectievelijk aan röntgenstralen, gammastralen, protonen of versnelde zware deeltjes werd blootgesteld. Aan de reeksen celkweken werden geselecteerde concentraties antioxidanten toegevoegd, namelijk N-acetylcysteïne, vitamine C, natriumascorbaat, coënzym-Q10, alfaliponzuur, L-selenomethionine en vitamine E. Gekeken werd wat de invloed van de antioxidanten op de oxidatieve stress. De effectiviteit van de antioxidantbehandeling werd gemeten met behulp van de dichloorfuoresceïnetest.

Uit de verkregen resultaten bleek dat de gebruikte antioxidanten effectief zijn tegen de door straling geïnduceerde oxidatieve stress. Een hoge of zelfs bijna complete bescherming werd verkregen door de cellen met een combinatie van de oxidanten voor en tijdens de blootstelling aan straling te behandelen. De resultaten zijn vooral van belang voor astronauten die tijdens een ruimtereis onvermijdbaar blootstaan aan diverse vormen van straling.

Bron: Ortho-institute

Zoektermen: Antioxidanten  Straling  Q10  Vitamine E  

Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 532
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Kunnen antioxidanten duikers beschermen?
Al eerder is bewijs gevonden dat duiken negatieve effecten heeft op hart en bloedvaten. Reden voor onderzoekers om bij een groep professionele duikers suppletie van de antioxidanten... Lees verder...
Broccoli goed voor hart
Broccoli bevat tal van gezonde voedingsstoffen. Niet alleen biedt deze groente een zekere mate van bescherming tegen kanker, ook het hart vaart wel bij geregelde consumptie van broccoli.... Lees verder...
Antioxidanten zinvol tijdens bestraling
Suppletie met antioxidanten tijdens bestralingstherapie vermindert schadelijke bijwerkingen. Daarnaast blijkt dat er tijdens bestraling een aanpassing van het lichaam plaatsvindt aan de... Lees verder...
Minder kans op COPD met vitamine E
Vitamine E vermindert het risico van COPD. Dit blijkt uit een studie uitgevoerd door de Cornell University in de Verenigde Staten. Voor de studie werden gegevens gebruikt van de Women's... Lees verder...
Biologische voeding echt gezonder
Biologisch verantwoorde voeding biedt daadwerkelijke gezondheidsvoordelen. Dat blijkt uit een groot Europees onderzoek. Biologisch verantwoord geteelde groente en fruit bevat tot veertig... Lees verder...
Afwisseling nodig bij groente en fruit
Reclamemakers bedienen zich graag van termen als `superfruit` of `supergroente`, bij producten die veel gezonde voedingsstoffen bevatten. Broccoli en granaatappels bevatten bijvoorbeeld... Lees verder...
Vitamine E wellicht bij hooikoorts
Suppletie met vitamine E is wellicht een waardevolle aanvulling op medicaite bij hooikoorts. Verschillende wetenschappelijke studies tonen aan dat vitamine E allergische immuunresponsen kan... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek