TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > Alcohol verkleint kans op suikerziekte
maandag, 21 mei 2012
 

   
Alcohol verkleint kans op suikerziekte
vrijdag, 11 juli 2008 02:00

Matige alcoholconsumptie maakt vrouwen gevoeliger voor insuline. Bovendien stimuleert de alcohol het hormoon adiponectine in het vetweefsel, waardoor de kans op ouderdomssuikerziekte wordt verkleind. Dat blijkt uit onderzoek van TNO in samenwerking met de Wageningen Universiteit.

Het onderzoek verschijnt in het vakblad 'Diabetologia'. Ouderdomssuikerziekte ontstaat waarschijnlijk door een lichte maar langdurige ontsteking in het vetweefsel. Adiponectine remt deze ontstekingen af.

Bij diabetes type 2, of ouderdomssuikerziekte, reageert het lichaam niet meer goed op insuline. Met dit onderzoek is mogelijk een mechanisme ontdekt op welke manier alcohol er voor kan zorgen dat het lichaam wel weer reageert op insuline.

Bron: TNO

Zoektermen: Alcohol  Diabetes  Suikerziekte  Insuline  

Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 676
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Alcohol tegen hartfalen
Opnieuw is een studie gepubliceerd waaruit bleek dat alcohol met mate goed is voor het hart. Dit keer ging het om de kracht waarmee de hartspier het bloed kan rondpompen. De gegevens waren... Lees verder...
Drankorexia: liever alcohol dan eten
Veel vrouwen drinken liever een groot glas wijn dan dat ze wat eten. Dit fenomeen, waarbij vrouwen hun calorie inname beperken tot alleen alcohol, wordt drankorexia genoemd. Vrouwen zijn... Lees verder...
Voedingspatroon en risico dikkedarmkanker
De Westerse leefstijl is volgens een Frans onderzoek verbonden met een verhoogd risico van dikkedarmkanker. In een cohortstudie met 67.312 gezonde vrouwen plus 172 vrouwen met... Lees verder...
Hoogervorst wil resolutie VN over diabetes
Minister Hans Hoogervorst (Volksgezondheid) zou het een goede zaak vinden als er een resolutie van de Verenigde Naties over een wereldwijde aanpak van diabetes zou komen. Dat zei de... Lees verder...
Ook vruchtensappen verhogen risico diabetes
Niet alleen suikerhoudende frisdranken, maar ook vruchtensappen verhogen het risico van suikerziekte. Dat was de uitkomst van een studie onder 43.960 Afro-Amerikaanse vrouwen. Zij werden... Lees verder...
Eiwit voorspeller insulineresistentie?
Het verlagen van de hoeveelheid retinolbindend proteïne 4 (RBP4) in het bloed kan mogelijk het risico van suikerziekte, metabool syndroom en hart- en vaatziekten verkleinen. Dit blijkt uit... Lees verder...
Frisdrank verhoogt risico op hartkwaal
Wie meer dan één glas frisdrank per dag drinkt heeft bijna 50% meer kans op een hartziekte dan mensen die minder dan één glas per dag gebruiken. Volgens de Amerikaanse onderzoekers in... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek