TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Laatste voedingsnieuws > 'Aardbeien eten voorkomt slokdarmkanker'
maandag, 21 mei 2012
 

   
'Aardbeien eten voorkomt slokdarmkanker'
(2 Stemmen)
maandag, 11 april 2011 09:17

Het eten van aardbeien kan risicogevallen helpen bij het beschermen van zichzelf tegen slokdarmkanker. Dit blijkt uit een klein onderzoek aan de Ohio State University.

Onderzoeker Tong Chen heeft eerst met behulp van dieren aangetoond dat aardbeien voordelen kunnen opleveren in de strijd tegen slokdarmkanker. Vervolgens heeft ze het gebruik van aardbeien onderzocht bij mensen met voortekenen van kanker in de slokdarm.

Gedurende het onderzoek moesten deze mensen 200 gram gevriesdroogde aardbeien per dag eten.

Vitamine en mineralen
De aardbeien lijken een werkzame stof te bevatten die de ontwikkeling van de kanker vertraagt. Dit doen ze door de kankerveroorzakende stof N-NMBA af te remmen.

N-NMBA vinden we bijvoorbeeld in groente op zuur, gebakken bacon en tabaksrook. Volgens Chen zijn de werkzame stoffen in de aardbeien onder andere de vitaminen, mineralen en foliumzuur.

Onverstandig
Hoewel de resultaten wel in die richting wijzen, lijkt het onverstandig om veel meer aardbeien te gaan eten vanwege de kankerwerende stoffen.

Meer onderzoek is nodig om de resultaten van het kleine onderzoek van Chen te bevestigen. Ondertussen is veel groente en fruit eten altijd een verstandige keuze.

Bron: Gezondheidsnet

Zoektermen: Slokdarmkanker  Aardbei  Kanker  N-NMBA  

Deel dit bericht:
Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Stumbleupon Digg Technorati blogger google Yahoo
Aantal keren gelezen: 652
Reacties (0)Add Comment

Reageer op dit artikel:

busy
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
Foliumzuursuppletie voorkomt strottenhoofdkanker
Uit een Italiaans onderzoek bij personen met leukoplakie is gebleken dat suppletie met foliumzuur helpt bij het voorkomen van strottenhoofdkanker. Leukoplakie is een aandoening waarbij... Lees verder...
Fyto-oestrogenen verlagen prostaatkankerrisico
Voeding rijk aan fyto-oestrogenen zoals soja verlaagt het risico van prostaatkanker. Dit concluderen Zweedse onderzoekers na een studie onder 1499 mannen met prostaatkanker en 1130 gezonde... Lees verder...
Flavonoïden voorkomen kanker
Flavonoïden verlagen het risico van kanker bij vrouwen. Dit bleek uit twee onderzoeken die werden gepresenteerd op de jaarlijkse bijeenkomst van de American Association for Cancer... Lees verder...
Ginseng verhoogt mogelijk overleving borstkanker
Vrouwen die ginseng gebuiken hebben een grotere kans om borstkanker te overleven en hebben een betere kwaliteit van leven. Deze conclusie trekken onderzoekers uit de Shanghai Breast Cancer... Lees verder...
Kleurstof voor vlees blijkt kankerverwekkend
Een rode kleurstof voor hamburgers en worstjes blijkt kankerverwekkend. Het EU-agentschap EFSA voor veilige voeding heeft dat maandag gemeld aan de Europese Commissie. De stof om vlees mooi... Lees verder...
Koffie beschermt tegen leverkanker
Gewone koffie, niet decafé en thee, beschermt tegen primaire leverkanker, ook wel hepatocellulair carcinoom genoemd. In een onderzoek bij 185 patiënten en een controlegroep van 412... Lees verder...
Voorkomt soja borstkanker?
Vrouwen die elke dag een portie soja gebruiken, hebben 18 % minder kans op het ontwikkelen van borstkanker. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 35.000 Chinese vrouwen. Deze studie maakt... Lees verder...
 
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker
Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Nano-lifters vallen kankercellen aan
Onderzoekers hebben een nanodeeltje ontwikkeld dat voor het eerst een medicijn rechtstreeks in een kankercelkern kan brengen. Dit biedt nieuwe... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm
Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
Lange vrouw hogere kans op eierstokkanker
Lange vrouwen lopen een groter risico op eierstokkanker. Dat blijkt uit een recente studie. Voor het onderzoek analyseerden wetenschappers van de Universiteit... Lees verder...
Scharreleieren even gezond als biologische
Voor je gezondheid maakt het niet uit welke eieren je koopt. Een biologisch of vrije-uitloopei verschilt in samenstelling niet bijzonder van een gewoon... Lees verder...
'Stof in aardbeien verlaagt kans Parkinson bij mannen'
Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen en bramen kunnen bescherming bieden tegen Parkinson. Dat stellen althans onderzoekers van de Harvard School of Public... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht'
De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...


Laatste update: 21 mei 2012  © Copyright TotalCoach 2005 - 2012 | Disclaimer

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal

Bewegen

Voeding

Psyche

Afslanken

Zwangerschap

Overig

Lezershoek

Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek