Zuid-Aziaten worden zes jaar eerder getroffen door een hartaanval dan de rest van de wereld. Hartziekten zijn inmiddels de belangrijkste doodsoorzaak onder volwassenen in de regio.
Dat blijkt uit een rapport van de Wereldbank.Meer dan de helft van alle ziekten in acht Zuid-Aziatische landen zijn chronische aandoeningen zoals kanker, diabetes en hoge bloeddruk.
De gemiddelde levensverwachting in de regio is nu 64 jaar en stijgt dankzij armoedebestrijding en snelle economische groei in verscheidene landen, waaronder India.
In het rapport wordt gesteld dat veel Zuid-Aziaten de komende generaties nog te maken zullen krijgen met gezondheidsproblemen vanwege het feit dat ze in hun jeugd niet voldoende te eten hebben gehad.
Voedingsstoffen spelen rol in psychische ziekten Gebrek aan bepaalde vitaminen B, omega-3 en omega-6 vetzuren speelt waarschijnlijk een rol in het ontstaan en de ernst van verschillende psychische ziekten. Dat zegt Ramses Kemperman in... Lees verder...
Dieet voor kinderen met ADHD Een strikt, persoonlijk dieet moet kinderen met ADHD helpen. Daarover schrijven Trouw, nrc.next en de Volkskrant vrijdag. Het gaat om een onderzoek van het ADHD Research Centrum en UMC... Lees verder...
Kinderdagverblijf kan wiegendood veroorzaken Amsterdam - Jonge baby's die in een kinderdagverblijf worden opgevangen, hebben een aanmerkelijk grotere kans op wiegendood. Dat heeft emeritus hoogleraar kindergeneeskunde Guus de Jonge... Lees verder...
Overgewicht: derde wereld haalt rijke landen in Overgewicht is waarschijnlijk de belangrijkste uitdaging voor de volksgezondheid in de 21ste eeuw. Prof. Paul Zimmet van het Australische International Diabetes Institute vertelde op het... Lees verder...
Meer botbreuken met lage vitamine D-spiegels In een prospectieve studie met 756 willekeurig uitgekozen rekruten in het Finse leger met een gemiddelde leeftijd van 19 jaar bleek een verband tussen vitamine D in het bloed en de kans op... Lees verder...
Speciaal dieet verkleint kans op hartziekten Een dieet met een combinatie van visolie, resveratrol (in wijn), lycopene (in tomaten), catechin (in thee) en vitamine E en C verkleint de kans op hartziekten. Dat blijkt uit... Lees verder...
Gerelateerd aan dit artikel
Vetbelasting als drukmiddel De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) is van mening dat mensen door middel van een extra financiele prikkel te motiveren zijn om gezonder te gaan leven. Extra accijns op ongezonde... Lees verder...
Griep verhoogt risico op hartaanval Britse onderzoekers hebben ontdekt dat griep en andere luchtweginfecties het risico op een hartaanval en een beroerte verhogen. Een week na een luchtweginfectie of griep, is het risico op... Lees verder...
Opvoedingsstijl vader van invloed op gewicht kind In Opvoeding door Heidie Tops De opvoedingsstijl van de vader blijkt van grote invloed te zijn op het gewicht van het kind. Dit toont Australisch onderzoek aan, waarbij bijna 5000 kinderen... Lees verder...
Veel kankers te voorkomen Een op de drie gevallen van kanker zou kunnen worden voorkomen. Dat zegt Ellen Kampman, die onlangs tot hoogleraar Voeding en Kanker werd benoemd aan de Wageningen Universiteit. Kanker... Lees verder...
Chemische stof in verpakkingen Verpakkingen van voedingsmiddelen bevatten chemische stoffen die de risico`s op hart- en vaatziekten en diabetes kunnen verhogen. Dat schreef het Journal of the American Medical Association... Lees verder...
Goede mondhygiëne levensbelang Bloedend tandvlees, een slecht gebit en slechte mondhygiëne vormen samen een serieuze bedreiging voor de gezondheid. Dat zegt professor Howard Jackson van de universiteit van Bristol,... Lees verder...
Overbelasting zorg door huidkanker Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht' De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...