De seksuele behoeften en bevrediging van vrouwen verbetert na inname van een supplement met L-arginine, ginseng, ginkgo, damiana, vitaminen en mineralen.
In een dubbelblind, placebogecontroleerd onderzoek werd de rol van voedingssupplementen op het seksuele functioneren van vrouwen in verschillende stadia van hun leven geanalyseerd. Van de vrouwen waren er 59 in de premenopauze (PRE), 20 in de perimenopauze (PERI) en 29 in de postmenopauze (POST). In totaal deden aan het onderzoek 108 vrouwen tussen 22 en 73 jaar mee met een verminderd seksueel verlangen, waarvan er 55 het supplement kregen en 53 een placebo.
Na 4 weken suppletie werd de Female-Sexual-Function-Index-vragenlijst bij de vrouwen afgenomen. Bij de PRE-vrouwen waren significante verbeteringen opgetreden. Hun seksleven verbeterde met 68% en de bevrediging van de seksuele behoeften met 72% vergeleken met de placebogroep. Bovendien hadden de vrouwen vaker zin in seks (60%) en de frequentie van gemeenschap nam toe (56%). Bij de PERI-vrouwen nam de frequentie van gemeenschap met 86% toe. Het seksleven verbeterde met 79% en de vaginale droogte verbeterde met 64% vergeleken met de placebogroep. Bij de POST-vrouwen was de bevrediging van de seksuele behoeften met 51% gestegen vergeleken met slechts 8% in de placebogroep.
Voedingssupplementen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de seksuele gezondheid van vrouwen. Omdat het geen oestrogeenachtige werking heeft, kan de supplementencombinatie mogelijk een goed alternatief zijn voor hormoontherapie bij vrouwen met een verminderd libido.
Supplementen voor alle Amerikaanse kinderen In de Verenigde Staten is door de invloedrijke National Foundation of Women Legislators (NFWL) een resolutie aangenomen om de gezondheid en het leervermogen van risicokinderen te bevorderen... Lees verder...
Multi tijdens zwangerschap geeft gezonde baby Wanneer de aanstaande moeder tijdens haar zwangerschap een multipreparaat neemt, is het risico dat het kind een of andere aangeboren afwijking heeft significant lager dan wanneer de moeder... Lees verder...
Vitamine D van invloed op endeldarmkanker Een laag vitamine D-gehalte in het bloed verhoogt het risico van endeldarmkanker. Dit is de conclusie van een Japanse studie. Aan de studie namen 38.373 personen deel die gedurende een... Lees verder...
Ginseng verhoogt mogelijk overleving borstkanker Vrouwen die ginseng gebuiken hebben een grotere kans om borstkanker te overleven en hebben een betere kwaliteit van leven. Deze conclusie trekken onderzoekers uit de Shanghai Breast Cancer... Lees verder...
Voedingssupplementen verbeteren etalagebenen Suppletie van omega 3-vetzuren, oliezuur en vitamines al of niet in combinatie met de veelgebruikte cholesterolverlagende stof simvastatine heeft een gunstige werking bij claudiactio... Lees verder...
Minder vitaminen in groenten De aanwezigheid van vitaminen en mineralen in groeten als andijvie, bloemkool en wortelen is de afgelopen twintig jaar flink teruggelopen, meldt De Telegraaf. Oorzaak daarvan zijn de... Lees verder...
Gerelateerd aan dit artikel
Supplementen tegen gehoorschade? Wanneer telkens voor een geluidsknal een supplement met antioxidanten en magnesium werd gegeven, beschermde dit tegen permanente gehoorschade. Dit liet een dierproef zien. Aan het Kresge... Lees verder...
Stijging groente en fruit consumptie Jarenlang daalde de consumptie van groente en fruit gestaag. Het dieptepunt lijkt nu voorbij. Dat neemt niet weg dat Nederlanders gemiddeld niet meer dan zo’n honderd gram groente en... Lees verder...
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht' De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...