Vrouwen die draagster zijn van een mutatie in het BRCA1 of BRCA2 gen hebben mogelijk een verhoogde kans op borstkanker als zij langdurig ‘de pil’ hebben gebruikt.
Volgens de onderzoekers dr. Matti Rookus en drs. Richard Brohet, verbonden aan het Nederlands Kanker Instituut – Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (NKI-AVL) kunnen er echter nog geen harde conclusies voor de praktijk worden verbonden aan de publicatie, die 1 september aanstaande in the Journal of Clinical Oncology gepubliceerd zal worden en vandaag online verschijnt. BRCA1/2 draagsters hebben door de genetische mutatie een sterk verhoogd risico op borst- en eierstokkanker.
Vragenlijst In het onderzoek is aan 1600 vrouwen, allen BRCA1/2 draagsters, gevraagd een vragenlijst over hun vroegere pilgebruik in te vullen. Bij 850 vrouwen was borstkanker vastgesteld. Uit het onderzoek blijkt dat langdurig pilgebruik, vooral vóór de eerste zwangerschap, het risico op borstkanker lijkt te verhogen. Voor BRCA1 draagsters die ‘de pil’ minstens vier jaar voor hun eerste zwangerschap hadden gebruikt was het risico op borstkanker anderhalf keer zo groot als voor niet-gebruikers. Voor BRCA2 draagsters was het risico voor deze groep pilgebruiksters 2,5 keer zo groot.
NKI-AVL onderzoekster Matti Rookus stelt: “Dit onderzoek betreft een betrekkelijk klein aantal vrouwen en is uitgevoerd door naar zowel de borstkankerdiagnose als het pilgebruik terug te vragen. Niet alleen zijn sommige borstkankerdiagnoses al lang geleden gesteld en speelt de overleving dus een rol, ook heeft het pilgebruik mogelijk al lang geleden plaatsgevonden en is het dus moeilijk te herinneren. Voor het trekken van definitieve conclusies is dan ook nader onderzoek nodig. Zulk onderzoek is inmiddels in gang gezet, maar de resultaten zullen nog een aantal jaren op zich laten wachten”.
Preventiemiddel Tegen eierstokkanker, een vorm van kanker die naast borstkanker bij BRCA1/2 draagsters veel voorkomt, lijkt ‘de pil’ echter juist te beschermen. Daarom is meerdere malen geopperd dat ‘de pil’ door BRCA1/2 draagsters preventief zou moeten worden gebruikt. Bij pilgebruik, uitsluitend om eierstokkanker te voorkomen, dient men echter absoluut zeker te zijn dat het middel geen ongewenste effecten op de gezondheid heeft. Rookus en Brohet wijzen erop dat deze zekerheid nu niet meer kan worden gegeven en dat hiermee het gebruik van de pil als preventiemiddel onder druk staat. Zij vinden het echter nog te vroeg om op grond van dit onderzoek het gebruik van de pil als orale anticonceptie door BRCA1/2 draagsters volledig te ontraden. Hiervoor dienen de resultaten van dit onderzoek eerst door onafhankelijke studies te worden bevestigd.
Bron: Nederlands Kanker Instituut – Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis
Voorkomt soja borstkanker? Vrouwen die elke dag een portie soja gebruiken, hebben 18 % minder kans op het ontwikkelen van borstkanker. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 35.000 Chinese vrouwen. Deze studie maakt... Lees verder...
Verlangen naar junkfood is erfelijk Slechte eetgewoontes tijdens de zwangerschap kunnen grote invloed hebben op de toekomstige eetgewoontes van het ongeboren kind. Dit blijkt uit een Brits onderzoek met ratten, aldus... Lees verder...
Vitamine D in jeugd beschermt tegen borstkanker Meer vitamine D, in het bijzonder tijdens de jeugdjaren, verlaagt het risico van borstkanker op latere leeftijd. Aan het onderzoek namen 972 vrouwen deel die recent de diagnose invasieve... Lees verder...
Soja en borstkanker Het gebruik van soja laat een kleine vermindering van het risico van borstkanker zien. Het verschil is echter te klein om een echt duidelijke aanbeveling te doen. Dit concluderen... Lees verder...
Aantal borstkankerdoden kan omlaag Het aantal vrouwen dat jaarlijks overlijdt aan borstkanker kan verder omlaag. Ze moeten daarvoor al op jongere leeftijd deelnemen aan het bevolkingsonderzoek en tussen de 40 en 49 jaar... Lees verder...
Lagere sterftekans door kanker Minder mensen hebben de kans om door kanker te sterven. Vorig jaar hadden mannen ongeveer 14 procent minder kans om door kanker te sterven dan in 2000. Bij vrouwen daalt het sterfterisico... Lees verder...
Zelden erfelijkheidsonderzoek bij darmkanker Hoewel sommige vormen van darmkanker erfelijk zijn, wordt slechts een klein deel van de patiënten doorverwezen naar een genetisch centrum voor verder onderzoek. Dit meldt het Nederlands... Lees verder...
Anticonceptie voor mannen Onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Sint Radboud in Nijmegen hebben een gen ontdekt dat betrokken is bij de productie van de zaadzellen. Dit zou het begin kunnen zijn van de... Lees verder...
Pilgebruiksters ruiken de verkeerde partner Een opvallend onderzoek van de universiteit in Liverpool toont aan de vrouwen die de anticonceptiepil slikken de aanleg kwijtraken om de juiste partner te ruiken. Hoewel uiterlijk en... Lees verder...
Aantal borstkankerdoden kan omlaag Het aantal vrouwen dat jaarlijks overlijdt aan borstkanker kan verder omlaag. Ze moeten daarvoor al op jongere leeftijd deelnemen aan het bevolkingsonderzoek en tussen de 40 en 49 jaar... Lees verder...
Net binnen gekomen
Overbelasting zorg door huidkanker Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht' De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...