Bestraling met een extra dosis na de operatie van borstkanker levert betere genezing op, zo blijkt uit onderzoek van prof. Harry Bartelink en collega's van het NKI. Tijdens het gerandomiseerd onderzoek werden meer over heel Europa ruim 5000 borstkankerpatiënten gedurende 10 jaar gevolgd door een samenwerkingsverband tussen het NKI-AVL en 32 andere Europese onderzoeksinstituten, geleid door Bartelink.
Professor Bartelink en zijn collega’s onderzochten borstkankerpatiënten die na operatie twee bestralingsdosissen ontvingen: een dosis van 50 Gy gevolgd door een extra bestraling (boost) van 16 Gy. De boost leidde tot 40 procent minder kans op terugkeer van de tumor na borstbesparende operatie. De grootste winst werd bij jonge vrouwen met borstkanker waargenomen. Een belangrijke pluspunt is ook dat door de goede behandeling meer dan 80 procent van de patiënten nog in leven is 10 jaar na de behandeling.
Bartelink: “De gunstige behandelingsresultaten zijn mede tot stand gekomen dankzij de hoge kwaliteitseisen waaraan de participerende centra moesten voldoen. De uitkomsten van deze trial hebben inmiddels geleid tot wereldwijde aanpassing van de behandelingsschema bij vrouwen.” Omdat in ons land ongeveer 1 op de 9 vrouwen borstkanker krijgt, is borstkanker de meest voorkomende kanker bij vrouwen. Ongeveer 80 procent van de vrouwen ondergaat borstbesparende operatie. De resultaten van het onderzoekt worden gepubliceerd in het augustusnummer van het toponcologisch tijdschrift Journal of Clinical Oncology.
In een nieuw Nederlands samenwerkingsverband is Bartelink inmiddels een grote studie gestart waarmee hij de behandelingsresultaten van jonge vrouwen met borstkanker nog verder hoopt te verbeteren. Tegelijkertijd wordt onderzocht hoe met moderne moleculaire biologische technieken de gevoeligheid voor bestraling beter kan worden voorspelt.
Lignanen tegen risico borstkanker Een hogere inname van lignanen verlaagt mogelijk het risico van borstkanker bij premenopausale vrouwen met overgewicht. Lignanen behoren tot de fyto-oestrogenen die vooral te vinden zijn in... Lees verder...
Visolie verkleint risico borstkanker Het eten van vis verkleint de kans op het krijgen van borstkanker. Bij 103 vrouwen met borstkanker en 309 gezonde vrouwen werd bloed afgenomen. Hiermee werd bepaald uit welke vetten de... Lees verder...
Vitamine D in jeugd beschermt tegen borstkanker Meer vitamine D, in het bijzonder tijdens de jeugdjaren, verlaagt het risico van borstkanker op latere leeftijd. Aan het onderzoek namen 972 vrouwen deel die recent de diagnose invasieve... Lees verder...
Borstkanker in familie slechte voorspeller Onderzoek van het Leids Universitair Medisch Centrum laat zien dat een familiegeschiedenis met borstkanker geen goede voorspellende waarde heeft voor het vroegtijdig ontwikkelen van... Lees verder...
Vers bloed voor een beter herstel De versheid van het bloed dat je ontvangt bij een bloedtransfusie na een hartoperatie heeft aanzienlijke gevolgen voor je herstel. Bij bloed dat ouder is dan twee weken krijgen de... Lees verder...
Aantal borstkankerdoden kan omlaag Het aantal vrouwen dat jaarlijks overlijdt aan borstkanker kan verder omlaag. Ze moeten daarvoor al op jongere leeftijd deelnemen aan het bevolkingsonderzoek en tussen de 40 en 49 jaar... Lees verder...
'Patiënt wordt kans op genezing onthouden' Patiënten met dikkedarmkanker en uitzaaiingen in de lever kunnen steeds beter worden geopereerd, zodat ze beter en langer overleven. Veel artsen kennen echter de verbeterde... Lees verder...
Minder borstkanker De sterfte door borstkanker in Nederland is in 2007 verder gedaald, volgens het CBS. De laatste tien jaar is het aantal overlijdens ten gevolge van borstkanker met een kwart afgenomen.... Lees verder...
Digitale borstfoto spoort kanker eerder op Minister Klink geeft vandaag het startschot voor een nieuw landelijk systeem voor het maken van digitale borstfoto's. Jaarlijks worden van ongeveer 900.000 vrouwen borstfoto's gemaakt... Lees verder...
Overbelasting zorg door huidkanker Het aantal behandelingen van huidkanker stijgt zo snel, dat het onmogelijk is om met de huidige middelen goede zorg te kunnen blijven bieden. Dat blijkt uit... Lees verder...
Hypnose helpt bij prikkelbare darm Hypnose kan een effectieve behandeling zijn bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het verlicht bij 40 procent van de patiënten de klachten, zo blijkt uit... Lees verder...
'Je supermarkt bepaalt je gewicht' De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek. Uit het onderzoek, gepubliceerd in... Lees verder...